Cicle: Història
dels nostres pobles.- Presentació en
la Universitat LA NAU, 19-VI-2014
-
100 Aniversari del naixement de
Mossén Espasa
-
Història del Col·legi de St.Tomàs
de Villanueva
Intervenen:
-
Antoni Espasa, catedràtic de econometria
-
Emili
Marín, sacerdot, coordinador del llibre
-
Antoni Signes, presentador, coordinador del
cicle
Coautors del llibre: Artur Llin Chàfer, José Gea
Escolano, Teresa Espasa, Antoni Signes Mulet, Joan Piris Frígola, Lola Barberà,
Vicent Miquel i Diego, Trini Simó, Francesc Aracil, Antoni Espasa, Vicent
Balaguer, Josep Garcia Richart, Joaquim Signes, Màximo Lledó, Joan Fuster,
Coordinador: Emili Marín Soriano
La presentació del llibre Josep Espasa i Signes 1914-1980, hem volgut incorporar-la al
cicle de Història que ja anem arrastrant uns anys, perquè en el llibre es
solapen dues històries dignes de rescatar: la història d’un personatge i la
història d’una institució.
- El personatge, Mossén Josep Espasa, naixcut a Dénia, (la Marina Alta),
circumstància que ell sempre va valorar: el seu realisme prosaic, sense
fantasies fàtues ni bufes de pato, amb els peus sempre tocant terra, un poc
socarró i irònic, perspicaç i al mateix temps comprensiu, i sobretot humanista.
Com a col·legial en l’època que ell
va ser rector del col·legi, jo el veia com un sacerdot atípic, per un costat,
un home complidor de les normes establertes, i per l’altre, partidari de
reformar moltes de les estructures de
l’¡església, obsoletes i caduques.
Partidari del Concili Vaticà II, abans de convocar-lo Joan XXIII. Tot el
treball que anava fent-se al Concili, era tema normal de conversa entre els
col·legials i el P. Espasa, tal era l’interés per les reformes eclesiàstiques
que tothom esperàvem, i anys després ens van defraudar.
La seua gran preocupació va ser
acostar la gent agnòstica i no
practicant al missatge evangèlic. Per tal d’aclarir el nucli essencial de la religió cristiana, per tal de que
apareguera raonable, va escriure dos
llibres: Falsejaments i Veritats
cristianes, on desenmascara el que no són veritats a creure, i Cal creure...? Qué, (Què cal creure) on
acaba l’analisi de la part fonamental de
la religió cristiana. Una altra preocupació fou l’acostament a les altres
comunitats cristianes no catòliques. No
debades va ser nomenat delegat diocesà d’ecumenisme.
Si l’he qualificat de personatge
històric ha sigut no tant pel que va fer, que va ser molt i en la línia que calia,
sinó pel que no va poder fer, pel que no li deixaren fer. El seu nom va ser un
referent per construir una església que no va poder ser, la nova església del
Vaticà II... Va ser professor del Seminari, als pocs anys el destituïren perquè
la seua ideologia i les formes d’ensenyar no casaven bé amb el que manava la
jerarquia. Va ser rector del Col·legi de St. Tomas durant uns vinticinc anys,
fins que la cúria va detectar en el Col·legi, diuen ells, uns aires térbols,
empastifats d’heterodòxia i el van fer
fora. Hem d’aclarir que l’heterodòxia, en esta ocasió, solament va ser un
pretext merament formal per provocar la
destitució del rector Espasa. La causa real i principal no era altra que l’apetència de l’arquebisbat
per controlar el Col·legi, sobretot , les finances
del Col·legi.
El que sí li devem els col·legials
al rector Espasa és l’ambient de convivència i
llibertat que ell va saber crear o va saber permetre en el Col·legi, al
menys als anys seixanta que jo vaig
estar allí. I una altra cosa que jo
voldria agrair-li personalment, és que sempre que el vaig necessitar, el vaig
tindre al costat, en els grans esdeveniments com l’ordenació sacerdotal, la
primera missa, com en el matrimoni que ell em va celebrar, com en les petites
coses, de parlar amb ell o demanar-li que vingués a donar una conferència.
-
La Institució: El Col·legi Major de la Presentació de la Mare de Déu i
St. Tomás de Villanueva, fou fundat pel Sant arquebisbe de València en 1550 amb
la finalitat d’acollir els aspirants al sacerdoci, de condició pobra, quan
encara no existien els seminaris. Va dotar la Institució amb unes Constitucions
molt democràtiques, pels temps que corrien, que permitien i establien
l’autogovern dels mateixos col·legials. Podríem dir eufemísticament que St.
Tomás va fundar el primer seminari del
món, però aquesta afirmació no seria del tot correcta, perquè la creació dels
seminaris diocesans es produeix pel decret del Concili de Trento en 1563. 13 anys
després de la fundació del Col·legi, creat doncs, no com un seminari, sinó amb
les característiques d’una Obra Pia. Aquest detall era important
per impedir les apetències dels Patrons,
sobretot de l’arquebisbe.
Azulejo del Museo Nacional de Cerámica (Valencia) |
Les Constitucions prescrites per St. Tomás han estat per al Col·legi
i els col·legials, durant més de 400 anys la norma i llei que ha regit la
convivència d’aquesta entitat, fins que en arribar a l’any 1970 es va presentar
el problema, que no provenia de la manca
d’adaptació als temps actuals, com cabria esperar després de tants segles, tot
al contrari, les Constitucions tant ben meditades pel sant, s’acoblaven
perfectament als aires democràtics i participatius dels nostres dies. El
problema provenia de l’autoritat eclesiàstica, que no tenia prou en ser Patró
(junt a l’alcalde de la ciutat),és a dir, vigilant pel compliment de les
Constitucions, sinó portats per l’interés
de sostraure el govern del Col·legi de les mans dels col·legials per a
exercir-lo el bisbe i controlar les finances, que en esta època ja eren molt
rendibles; aleshores es proposen canviar les Constitucions, perquè amb eixes
normatives el bisbe no podia apropiar-se del Col·legi. Com que ni rector ni
col·legials anaven a permetre la malifeta i l’abús de poder, el primer que
decreta l’arquebisbat és la destitució del rector, Josep Espasa. Com els
col·legials tampoc s’avenien als nous canvis els amenacen, primer de no rebre
les ordens al diaconat i al presbiterat. Com que no es dobleguen, aleshores
decreten l’expulsió i requereixen la intervenció de les forces d’ordre públic.
No contents amb això, comuniquen al Capità General de la regió que enrole en
l’exèrcit als col·legials expulsats, que encara estan en edat militar i no els
empara el Concordat amb la Santa Seu, pregant que els envien al Sahara, o més
lluny (això ho vam saber alguns anys després per la informació directa dels
estaments militars).
Aspecto anterior del colegio en el mismo emplazamiento donde se encuentra actualmente C/Pintor Sorolla, 15b. http://www.ongd.es/santotomas/7.html |
La decisió de la jerarquia fou
molt contestada, per injusta i autoritària, per una gran part del clergat
especialment pels antics col·legials que ens vam oposar fermament a l’operació
de acoso y derribo portada per
l’arquebisbe Garcia Lahiguera i sobretot pel bisbe Jesús Plà. La causa fou
encarrilada pels advocats fins que arribà al Vaticà i des d’allí la van tornar
al bisbe Ordinari de València, donant-li tota la llibertat per actuar segons la
seua conveniència. Però tota aquesta història la trobareu millor explicada i
detallada en el llibre, pàgina 99, en
l’article de Ximo Signes, que aleshores la va viure en primera persona, com a
rector del Col·legi.
Antoni Signes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada