Quan l’arquebisbe don Marcelino Olaechea, amb la seua obra acabada, es retira el 1966, el Concili Vaticà II està clausurat i l’Església espanyola encara navega segura en el vaixell del nacionalcatolicisme. Per eixos anys, comença a aparéixer el fenomen dels capellans obrers, i el llatí, llengua secular de la litúrgia des de finals del segle IV, és substituïda per llengües vernacles, encara que no deixa de fer-se de tant en tant alguna missa en llatí. Ja se sap: no és convenient trencar radicalment amb la tradició per tal de no desconcertar excessivament els membres laics de la comunitat.
Tot i que el marc general d’aquell temps era açò que hem esbossat, crec que els meus companys, i jo mateix, que feien 4t de batxiller el curs 1966-67, estaven més capficats aleshores en les possibilitats que el nou espai ens oferia. Vam estrenar les habitacions d’una planta d’una part del nou pavelló juntament amb els alumnes de 5é i 6é de batxillerat —l’altra part l’ocupaven dormitoris comuns per als alumnes dels tres primers cursos—. Unes habitacions queien als camps d’esports amb vista a l’estació del trenet de la línia València-Bétera, i unes altres a un camp de gespa amb alguns arbres i arbustos i amb vista al pavelló central on havíem passat els tres primers cursos. La planta baixa del nou pavelló s’emprava per a una capella, aules, biblioteques i laboratoris principalment.
Teníem lavabo i espill en cada habitació, però els vàters i les dutxes eren comuns. La distribució d’eixos serveis sanitaris era un calc dels del pavelló central. Un armari encastat per a les nostres pertinences, una taula, una cadira, un flexo de 60 W amb bombeta blava, un llit amb matalap Flex, un coixí i una granera conformaven el nou espai privat. No era l’habitació d’un hotel, però era la teua habitació, i això que encara no havia llegit Virginia Woolf i la seua proposta de necessitat d’habitació pròpia, d’un espai ‘on poder tocar música, llegir, meditar, desafiar el món, habitació que podia convertir en fortalesa i santuari’. Però, ai, don Miguel Payá no ens va advertir que totes les nostres desgràcies futures provindrien de no aprendre la lliçó de quedar-nos a les nostres habitacions i llegir insaciablement com, dos anys després, ens ensenyaria don José M. Belarte, com ja vaig relatar en l’article titulat “Evocació de la cadira”.
Al semisoterrani del tercer pavelló hi havia el gimnàs amb els aparells típics per a fer els exercicis gimnàstics (plint, cavall de salts, corda llisa penjada del sostre, matalassets per al salt d’altura, etc.). Des del 1960, el professor d’exercitia gymnastica era don Victor Fe Alemany, (de maneres i moviments molt elegants i sempre amb camisa de polo blanca i pantalons de xandall blau marí), batejat com “el capitán Galvao”, amb ell van començar amb les equipacions reglamentaries i obligatòries amb uns “meyba” que semblaven faldetes i camisetes de colors diferents segons els cursos. En 5é i 6é vam tindre de professor de gimnàstica un altre militar de qui no recorde el nom. També hi havia la sala de televisió on véiem principalment el programa “Cesta y puntos”, obres de teatre del programa Estudio 1 i algun partit de futbol de primera divisió, de la Copa del Generalísimo i de la Copa d’Europa. El superior era qui tenia l’última paraula sobre els partits que podíem veure a la setmana o sobre la pertinència o no d’una obra determinada. En eixe espai televisiu teatral vam descobrir obres de Tirso de Molina, Calderón de la Barca, Zorrilla, Lope de Vega i també alguna obra de Shakespeare. Eixes obres també les escenificaven de tant en tant els cursos que anaven per davant nostre. Les parets de la sala de televisió estaven insonoritzades amb cartons d’ous, un tipus d’insonorització molt de moda i econòmica aquells anys. Darrere de l’aparell de televisió hi havia un flexo encés, ja que, segons el nostre superior, la llum indirecta era beneficiosa per als ulls i així la vista no es cansava.
A eixe semisoterrani també hi havia una rastrera d’almenys trenta dutxes que no vam usar mai, sense armaris ni taquilles ni banquetes. El corredor del semisoterrani comunicava amb les cuines, on les monges terciàries caputxines es passaven tot el dia preparant els nostres àpats. Sé que eren terciàries caputxines perquè hi tenia una tia —ma tia Maria, la monja—, filla del meu oncle Joaquín Albiñana Quilis, germà del meu avi matern, a qui no vaig conéixer, ja que va morir l’any 1932.
Un dels avantatges de tenir habitació individual era que ja no havíem de formar en files per a cada acte com anar a la nostra capella, als menjadors, a classe, a la Salve sabatina vespertina dels dissabtes, a la missa solemne dels diumenges de matí o assistir a actes culturals, etc. Els camps d’esports eren dels pocs llocs on, des de primer curs, anàvem per lliure. Mentre jugàvem els partits de les lliguetes de futbol, de bàsquet o d’handbol, sonaven pels altaveus anuncis com ‘Vicente García Soler, de 5º curso: tiene visita’ o ‘Andrés Sánchez Cañizares, de 1º de Filosofía: tiene conferencia telefònica’. Jo no hi posava atenció perquè sabia molt bé que no tenia visita ni m’havien de telefonar. Les visites familiars les tenia prohibides pel rector del meu poble, i quant a les conferències telefòniques, els meus pares no tenien telèfon per aquells anys, així que jo em centrava en la pràctica esportiva de després de dinar amb la seguretat que no em destorbaria ningú. Cap de les dues circumstàncies, dit siga de pas, no em van traumatitzar de cap manera. Mala gràcia em feia a mi que em molestaren quan jugava un partit de futbol! La comunicació amb la meua família era epistolar. Una carta de casa contenia línies del pare, de la mare, de la germana i de l’àvia. Mon pare, amb bona cal·ligrafia, regular i enèrgica, sense faltes d’ortografia, l’encapçalava amb la fórmula que la seua generació havia aprés a la mili: ‘Querido hijo, deseamos que al recibo de la presente te halles con el más perfecto estado de salud, nosotros por ahora bien’. El superior supervisava les cartes que escrivíem i crec que també les que rebíem. Eixe curs, com que havia descobert que la bústia on els superiors dipositaven el nostre correu estava en el mateix corredor que les oficines de secretaria i de l’administrador, jo hi dipositava directament les meues cartes sense supervisions del superior ja que no feia cap falta d’ortografia a eixes altures.
Com deia, aquell curs la rutina de les formacions en files a peu de llit per a anar tots els llocs era ja un record del passat. Els timbres continuaven sonant per a despertar-nos de bon matí, però ara hi havia una campana manual —cada curs un de nosaltres feia de campaner— per a avisar a qui s’havia quedat adormit que faltaven cinc minuts per a estar a la capella a fer la meditació abans de sentir missa. Acabada la missa, pujàvem a endreçar l’habitació i després a poc a poc, cadascú pel seu compte, baixava al menjador per al desdejuni.
Bartolomé Sanz Albiñana
Continuen trobant de falta apreciacions personals d'un aprenent de capellà durant la seva formació. També em semblen extranys en l'actualitat els dubtes de si obrien o no la correspondencia, i molt més extrany (hui encara) si solament eren les faltes d'ortografia el que interesava al supervisor. La relació de vivencias d'adolescents i joves contades des de l'etapa madura em sembla que havien de tindre un caire més ample. Potser estiguen dirigides a persones -també adultes- que en la mateixa època han tingut interiorment els mateixos dubtes, interrogants, secretes rebel·lions, etc. i no fa ni mica de falta. Disculpeu si insisteixc en el tema que és un defecte estrictament personal per vindre d'un altre "món".
ResponElimina