RESPONSABILIDAD

Los artículos firmados expresan exclusivamente la opinión de sus autores.

dijous, 10 de juny del 2021

Dubtes d’interpretació, Francesc Jover

 

Francesc Jover enviat al Nihil Obstat el 9 de Juny de 2021

 


Posats a contar records i històries, deixeu-me que vos conte una carregada de laïcitat. Més que història i records, es tracta de un dubte d’interpretació que tinc sobre un mural ceràmic que amb tota seguretat mossèn Chulio podria resoldre-m’ho, però tinc a la mà el Nihil Obstat i el grup d’amics que estan al seu voltant. Podria fer-ho també mitjançant els amples debats que es fan a través de WhatsApp, tot i que és un mitjà que no freqüente massa principalment per la grandària del mòbil que l’han fet massa xicotet per a mi. 




Entre en el tema:

Al meu poble, Cocentaina, hi ha un carrer que es diu la Santíssima Trinitat, tot i que tothom el coneix pel carrer Gitanos. Així i tot, durant els anys 30 del segle passat, concretament al període revolucionari, l’administració d’aquell moment no va fer massa cas del nom popular que se’l coneixia i el va canviar pel de  carrer Miguel Servet (1511-1553). En el seu dia vaig voler saber qui era aquest personatge i m’assabentí que era un metge aragonès que li deien Miguel Serveto Conesa. Sembla que era també un humanista i teòleg reformat, molt crític amb la religió catòlica, tot intentant aclarir els punts més controvertits del misteri de la trinitat. Per això va ser perseguit per la Inquisició. No sé si va ser casual o intencionat, que el Comité Revolucionari de Defensa va incloure en la llista total de carrers que van canviar de nom, el de posar Miguel Servet a aquest carrer dedicat al misteri religiós de la trinitat. Un tema precisament fortament qüestionat per Miguel Servet i, per això, perseguit per la Inquisició.

Sembla que Servet estudià a Barcelona, on vers el 1525 entrà al servei de fra Joan de Quintana, abat de Montearagó i confessor de Carles V. Va estudiar lleis a Tolosa, (Lenguadoc), però n’hagué de fugir, perseguit per la Inquisició. Viatjà, aleshores, per Basilea i Estrasburg, on entrà en contacte amb alguns reformadors i publicà el 1531 De trinitatis erroribus libri septem. El 1532, va publicar Dialogorum de trinitate libri duo, intentant aclarir els punts més controvertits sobre la trinitat. Tanmateix, es va veure perseguit tant per catòlics com per protestants, que no acceptaven la seva teoria sobre Crist.

Fa molts anys i no ho recorde, però potser que aquesta història ho copiara d’algun diccionari enciclopèdic o del senyor Google per un treball de toponímia urbana que vaig fer al meu poble.

Així i tot, crec que m’he desviat del tema que volia plantejar-vos i  me’n ha anat per les rames. Aquesta vesprada, en el passeig diari que faig a la caiguda de sol, he fet una foto al mural ceràmic d’aquest carrer i no he sabut interpretar el significat. Entenc que la part superior podia ser la trinitat, però, que vol dir l’àngel, els dos monjos i els altres personatges de la part de baix ???

Dispenseu si he «adornat» massa la consulta.

Francesc Jover


 

 

 

 

 

5 comentaris:

  1. Hola Joan!
    No se si te hauran contestant.
    La part de baix es la Ordre dels Trinitaris, per a la redempció de captius, fondada al segle XIV per San Juan de Mata (segurament ú del sants, l’altre no se...). Tens abundant informació en la gran enciclopèdia que podem gaudir avui: La Wikipedia que deixa xicoteta quansevol enciclopèdia del mon, reconeguda però la Academia: https://es.wikipedia.org/wiki/Orden_Trinitaria
    Una abraçada, y ¡AU!, a continuar endavant...

    ResponElimina
  2. Mirant el taulell devocional jo veig unes caravel·les, símbol del descobriment d'Amèrica (finals dels XV). Jo no sé si els monjos són trinitaris o no (si ho són, aleshores quadra bé amb la Santíssima Trinitat), però els llibres que porten en les mans seran símbols de l'evangelitzatció, imagine. També hi veig un bonet (símbol de l'Església?) i una corona (símbol de la monarquia?). El cérvol no sé qué puga simbolitzar. Quant a l'àngel simbolitzarà l'alliberament dels nadius. No sé si feia falta que els alliberaren de quelcom.

    Bartololomé Sanz

    ResponElimina
  3. Exactament Bartolomé, no queda molt clar actualment de que volien alliberar als nadius. Ha sigut un goig l'aparició de l'amic Antonio Duato i els seus assenyats comentaris que quadren perfectament en l'iconografia del mural. Moltes gràcies Antonio, celebre la teva presencia. Una gran i nostàlgica abraçada.
    Salut

    ResponElimina
  4. Extracto de un whatsapp de JULIO ALONSO
    Sobre el "mural ceràmic" trinitari que va presentar F. Jover en '9nihilo', he trobat un principi d'interpretació en l'escrit que extracte:

    San *Juan de Mata*, nacido en Francia,en el siglo XII, es cofundador de la Orden Trinitaria, dedicada a la liberación d presos de forma no violenta.
    Se representa con el hábito de la orden, grilletes y libro.

    El otro fundador es el ermitaño francés "San Félix de Valois".
    Se representa con un ciervo, que se le apareció con la cruz trinitaria.

    ResponElimina
  5. Es coneix la història d'aquest mural ceràmic? Qui va tindre la iniciativa? Tenen alguna cosa a veure les Religioses Trinitàries de Cocentaina? Enrique Herrero

    ResponElimina