RESPONSABILIDAD

Los artículos firmados expresan exclusivamente la opinión de sus autores.

dijous, 26 de març del 2015

He vist i he llegit, (escrit per Joséluis Porcar)

.

Yo no sé muchas cosas, es verdad, digo tan solo lo que he visto…”

Aquesta frase inicial d’un poema de León Felipe la tinc en la xuleta, a la butxaca per si de cas hi ha un examen escrit. I he vist una pel.lícula ‘Calvary’, i he llegit que a la Universitat Catòlica de Chile han tirat al carrer a Jorge Costadoat “un professor la llibertat del qual per a ensenyar n’és el motiu de la no renovació”.

"Al profesor Costadoat se le comunicó que la no renovación se debía a la tensión que reconocía Monseñor Ezzati entre dos libertades: la propia libertad del profesor para enseñar y la libertad de la Facultad para permitirle que siga enseñando",(RD: Religión Digital, boletín del 25 de marzo de 2015).

El cardenal Ezzati  y el teóloga Costadoat










Quina manera més ‘clerical’ (es tracta d’un cardenal, membre de la Clerecia) de jugar amb les paraules. Aixina que, aleshores, el poder del Cardenal, ell mateixa, l’anomena, l’etiqueta, el proclama com a llibertat. Hi és clar que això és possible per allò que hi roman al catecisme, al dogma i al dret conònic: el ‘ex operere operato’ o en traducció grollera ‘abracadabra’, és a dir el Cardenal Ezzati és l’amo fins a transformar el significat de les paraules. Excluir de la docència a un professor no és pas una actuació de poder, sinò que esdevé un ‘conflicte de llibertats’.

 'Calvary', la última película de John McDonagh


I la pel.lícula Calvary mostra l’itinerari d’un capellà a Irlanda. Els cuatre sustantius dibuixen el que he vist: Irlanda, amb la seua natura esplèndida empeltada de la mar, de les muntanyes, el vert i el blau…; un capellà, que havia estat casat i té una filla, que afronta honestament (adverbi que explicita una conducta humana conscient i responsable que no vol dir perfecta, per favor) el seu ofici de samarità davant de les ferides personals, socials i històriques (itinerari, el més brutal i eix del relat hi és els fets dels abusos i violencia sexual als infants fets per elements del clergat, secular i regular, irlandés); la pel.lícula amb una fotografía que parla, amb una interpretació sorprenent per la dificultat dels primers plans, amb un muntatge coherent i pel creuament d’imatges, diàlegs, silèncis i banda sonora, et deixa comprimit (ulls i boca tancats, cap moviment, sense pensaments, res més que sentiments).

Vull afegir un comentari a la reflexió de Joan Llopis sobre les firmes que demanem a Roma la instauració del valencià-català com a llengua i parla vehicular en la litúrgia i la resta de les intervencions de tota mena que hi ha arreu de la vida de les persones que vivim en aquest País Valencià-Comunitat Valenciana.

La demanda va dirigida a la vida en la seua vessant religiosa cristiana i católica, ho sé. L’afegitó meu, planer, directe: d’acord Joan, demanar-ho no és suficient, no és la solució, es trataca d’assumir-ho conscientment i responsablement. La tasca arriba quan les persones, jo el primer, me n’adone dels fets, de la realitat de la llengua, idioma meu que es parla al indret on visc, i alhora esdevé vehicle ineludible per a expresar-me amb la normalitat adient, i fa naixer l’impuls de conrear-lo sempre i de fruir-lo, sí de fruir-lo, redéu!

La estructura eclesial, la valenciana també, viu enlairada, en un món que no és real, n’és un cadafal. “Pense que la batalla pel valencià en l’església actualment està perduda” dius, i podries explicar a continuació que la batalla ha estat un fum de palles perquè ningú no ha lluitat amb una colla, amb un ‘exèrcit’, i efectivament ho expliques al detall, d’eixos quatre gats “esquerrosos de vida més dissoluta que pietosa”.


Has firmat, he firmat, cal firmar: tota pedra fa paret. Paga sempre la pena manifestar els pensaments i demanar el que volem.

Joseluis Porcar


...
cal firmar: tota pedra fa paret...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada