Invite els
lectors a un viatge pel "túnel del temps" per a afegir alguns
complements als articles de Bartolomé Sanz.
Per favor,
acompanyeu-me.
El meu túnel del
temps aplicat al Seminari de Moncada només té capacitat de retrocedir
fins a l'any 1949, any en què vaig arribar allí com "pipiol".
El Seminari
de Moncada va començar a funcionar amb un pavelló compost de
semisoterrani, entresol i tres pisos i altres dos pavellons
auxiliars. “En octubre de
1948…se trasladaron a ellos los seminaristas”. (HISTORIA DEL SEMINARIO
METROPOLITANO DE VALENCIA, pag.92).
El curs de José Mª Belarte y Luis F. Marco Benlloch va ser el primer
que va iniciar els seus estudis en aquelles noves construccions. Amb açò
intente dir que el recorregut del companys Belarte i Marco va ser molt més
extens del que ens compten Bartolomé i Joan.
Per qué companys? Perquè, com ja he dit, entre
els que van arribar a aquells paratges el curs següent estava jo (per a servir
Déu i a vosté) predestinat
· a testificar ara, des de la nebulosa
del record, que Belarte no es va conformar amb els estudis curriculars, sinó que va atendre altres inquietuds i col·laborà i
inclús crec recordar que va dirigir algunes activitats culturals de grup.
· A documentar las clases de Marco:
“Los dos últimos cursos de Teología fue
profesor de latín y griego del curso prefilosófico con alumnos que ingresaban
habiendo terminado el bachiller o alguna carrera”.
“[desde] 1960 y hasta 1964 profesor de latín en
Humanidades”.
(Solapa anterior del llibre D.Dico, cura de barrio)
Com a curiositat afegiré que, ja en teologia, l’altre
Belarte - el oncle del nostre company - ens va fer classe d'Apologètica, ja no recorde
si en llatí, però, per descomptat, segons els esquemes i models escolàstics.
D. Emilio Aparicio en
el primer curs ens va ensenyar llatí d'una forma que pot considerar-se prou
pedagògica o didàctica, si tenim en compte
dues coses: que fa més de setanta anys i que
l'objectiu que es pretenia era "empollar" aquelles primeres
bases de declinacions, conjugacions i la resta.
La
classe estava dividida en dos equips rivals (que no enemics) que en compte
d'usar com a munició pedres per a fer arca es llançaven preguntes de llatí i
puntuaven segons el resultat de les respostes. Si bé no em recorde de tots els
detalls d'aquell joc, no ho he oblidat totalment perquè vaig ser capità d'un
equip i perquè en primer aquesta classe durava tota la vesprada.
També
vaig conéixer a Moisés Sánchez, però
en aquest cas escoltant les seues explicacions de Matemàtiques en
aquells primers cursos de la "Facultat" de Llatí (= Batxillerat) En
època d'estudiant em vaig tornar a trobar amb D. Moisés com a antic
col·legial de la Presentació i St. Tomàs de Vilanova.
Cas
semblant va ser el de D.Carlos Pelegrí,
com a professor de Ciències naturals. Ens tenia
bocabadats, anomenant-nos plantes i animals pels seus noms científics i
tractant de amagarmos, de no cridar l'atenció, tractant d'evitar
que ens preguntara
I
sobre D. Jaime Marco, a
qui no vaig tindre com a professor, només puc dir que ja el veia jo llavors
pels corredors per a acudir a les seues classes en aquells primers anys del
Seminari de Moncada.
I
no podia tancar l'apartat dedicat a les persones sense trobar... D. Manuel Guillén, a qui vaig
respondre "Ad Deum qui
letificat juventutem meam" i altres per a ajudar-lo a missa
en l'"asilo"(col·legi) de les mongetes abans d'entrar en el seminari,
i vaig tindre de professor de Química i posteriorment de superior.
Lamentablement
hauran quedat en l'oblit altres persones, però segur que la mostra obtinguda en
aquest viatge pel "túnel del temps" és més que suficient per a
mostrar-nos que valia la pena i que les històries venien ja de molt arrere.
Els altaveus del menjador.
· Sacerdotes mártires (José Zahonero Vivó
- · El año cristiano ( Fray Justo Pérez de Urbel)
- · El periòdic del dia anterior (degudament retallat i censurat)
Aquestes són les lectures fonamentals
que jo recorde haver escoltat pels altaveus, mostra de com eren al principi i punt
de referència per a percebre quelcom de la seua evolució.
¡¡¡Y
DI-JO MOW-GLI!!! (EL LIBRO DE LA SELVA)
Així
amb la veu més alta possible i sil·labejant -inclús exageradament- havíem de
llegir els lectors d'emergència, quan faltava el subministrament elèctric i no
podia utilitzar-se la cabina.
Calia fer-se sentir en un entorn d'aproximadament tres-cents comensals manejant
els coberts, instruments essencials en aquell entorn educatiu. Normalment
s'arribava a una espècie de "pacte": lectura de viva veu fins a
meitat dinar i dispensa per a parlar fins al final.
ESPORTS
Tots haureu vist la curiosa foto d'un porter de futbol, vestit de sotana, volant cap a l'angle de la porteria per a rebutjar a córner un baló. Aquesta foto no és tan antiga com pot paréixer. En els principis del nou Seminari véiem jugar a futbol els teòlegs vestits amb sotana, La qual cosa no era obstacle perquè alguns jugaren al nivell dels professionals de Primera Divisió.
I per
a banyar-nos en la piscina la roba reglamentària consistia, en els primers
temps, en pantaló d'esport i camiseta tipus sport,
encara que prompte va ser suprimida la peça superior. Els vestuaris no
necessitaven portes, perquè els barandats estaven combinats de manera que des
de fora no es veia res de l'interior. Compta's que
va haver-hi els seus més i els seus menys amb l'arquebisbe D. Marcelino,
perquè els vestuaris no eren tancats.
D. José Richart, vicerector d'aquella època, em cridava a l'orde tots els
fins de curs i no perquè haguera comés alguna falta disciplinària, sinó perquè "aquí no ha arribat res de la
pensió" i ja se sabia que o pagaves o no t'examinaves. No entraré en
més detalls; només vull deixar constància que els estudis del Seminari eren de
pagament, vingueren els diners d'on vingueren.
.
COMENTARIS A LA TEUA PROPOSTA DE TÚNEL DEL TEMPS
ResponElimina1) Vaig tindre de professors tant Luis F. Marco Benlloch (de llatí el curs 1963-64), a qui dec que la morfologia del llatí continue ben arrelada al meu cervell encara hui: no debades em va posar matrícula. Em va agradar molt la sua metodologia. Jo crec que només va donar llatí al meu curs en primer. No el vaig tornar a veure. Desconeixia que fóra professor de llatí durant els dos últims cursos de teologia. Quant a Belarte, em va donar literatura espanyola en 6é (1968-68); m’agradava la seua forma d'explicar i si l’haguera tingut en els anys de Facultat de F. i Ll., probablement hauria tret més trellat.
2) Intentaré perfilar més endavant (en aplegar al curs 1968-69) la figura de Belarte en el paper d’animador teatral, encara que al meu curs ja no li va afectar.
3) Algunes de les anècdotes que conte són apunts que jo prenia mentre els professors explicaven. Exemple: data de naixement de don Jaime Marco (1903). Altres vegades prenia nota de les expulsions. Exemple: el 4 d’abril de 1964 van expulsar un company del meu curs i tres més de 6é (que aleshores portaven sotana).
4) Quan jo vaig conéixer don Manuel Guillén (1963-69) ja no era professor, sinó rector del Seminari Menor.
5) Em crida l’atenció que el vicerector del teu temps assumira les funcions de l’administrador. En el meu temps l’administrador era don Juan Prés Navarro. En ma casa van anar pagant com podien. Però mai se’m va negar el dret a examinar-me si al final de curs no havia pagat la pensió.
--
____________________
Bartolomé Sanz Albiñana
El autor del comentari anterior es el firmant Bernabé Sanz Albiñana. A Ovidio cal agrair-li la seua col·laboració per a superar algunes dificultats tècniques. Gràcies, Ovidio.
ResponElimina