Des del segle
XIV hi ha al País Valencià infinitat de mostres de ceràmica decorativa en forma
de plats, rajoles i rajoletes que s’han usat per decorar cases particulars,
convents, esglésies, incloses les seves cúpules i teulades. En aquest cas vull
centrar-me únicament en panells o murals de rajoletes quadrades que formen
estampes d’escenes civils o religiosos en jardins, cases, esglésies, carrers,
etc.
¿Quin poble no té panells ceràmics amb els
sants dels carrers que han estat subvencionats per subscripció pública dels
veïns? Molts d’ells, o la majoria són autentiques obres d’art. Mireu una
mostra de la col·lecció de panells del “via crucis” del carrer Dolors de
Cocentaina que, segons el meu criteri, son autèntiques peces de museu a l’aire
lliure.
Durant la revolució de 1936 alguns d’aquells panells ceràmics foren a molts pobles vandàlicament trencats. És per això que l'any 1940 en foren reposats molts per tot arreu. Potser que aquests últims no tenen tanta gràcia com els que feien al segle XVIII. En reposar de nou aquestos panells, si n'hi havia referència, els feien aproximadament igual, altres els feien de nou segons la inventiva del ceramista i orientacions del rector del lloc. Els ceramistes, ja foren del segle XVIII o del XX, orientats pel capellà o no, mantenien el mateix sistema dels pintors antics donant a les obres pictòriques un caràcter pedagògic. És a dir, el mateix que sempre s’havia fet, les imatges pintades aprofitaven per adoctrinar els parroquians. Els retaules gòtics o renaixentistes ja duien una lectura didàctica segons els principis bíblics que havien de ser entesos pels fidels. Hi ha ocasions que tenen un fons de religiositat popular i altres mostren un fons de contingut teològic. El cas del panell ceràmic del carrer Jesuset de l'Hort de Cocentaina, el mateix que també poden veure’s a altres pobles, té símbols llegendaris que recorden la passió i mort que passaria Jesús segons la teologia clàssica.
En aquesta imatge solament està la creu, però n’hi han altres que a més podem veure els claus, la corona d’espines i alguna cosa més. Forma inequívoca, segons aquest pensament, que Jesús des de la seva infància, inclosa la concepció, tenia en ment el seu final.
Durant la revolució de 1936 alguns d’aquells panells ceràmics foren a molts pobles vandàlicament trencats. És per això que l'any 1940 en foren reposats molts per tot arreu. Potser que aquests últims no tenen tanta gràcia com els que feien al segle XVIII. En reposar de nou aquestos panells, si n'hi havia referència, els feien aproximadament igual, altres els feien de nou segons la inventiva del ceramista i orientacions del rector del lloc. Els ceramistes, ja foren del segle XVIII o del XX, orientats pel capellà o no, mantenien el mateix sistema dels pintors antics donant a les obres pictòriques un caràcter pedagògic. És a dir, el mateix que sempre s’havia fet, les imatges pintades aprofitaven per adoctrinar els parroquians. Els retaules gòtics o renaixentistes ja duien una lectura didàctica segons els principis bíblics que havien de ser entesos pels fidels. Hi ha ocasions que tenen un fons de religiositat popular i altres mostren un fons de contingut teològic. El cas del panell ceràmic del carrer Jesuset de l'Hort de Cocentaina, el mateix que també poden veure’s a altres pobles, té símbols llegendaris que recorden la passió i mort que passaria Jesús segons la teologia clàssica.
En aquesta imatge solament està la creu, però n’hi han altres que a més podem veure els claus, la corona d’espines i alguna cosa més. Forma inequívoca, segons aquest pensament, que Jesús des de la seva infància, inclosa la concepció, tenia en ment el seu final.
Destacar també el panell del número 4 de la
Placeta dels Apòstols de Cocentaina un mural ceràmic amb dos apòstols que porta
la data de 1940, sant Felip i sant Jaume amb la Mare de Déu del Roser. El que
podia haver abans d’aquesta data no se sap com era. De qualsevol manera Sant
Felip va ser un dels primers apòstols a seguir Jesucrist. Sant Jaume dit el
Menor, fou el primer bisbe de Jerusalem. La tradició fa a Sant Jaume cosí de
Jesús i li és atribuïda l’epístola que porta el seu nom. Va participar en el
concili de Jerusalem i va morir l’any 62. La seva festa es celebra el 3 de
maig.
Segons el historiador mercedari Agustí Arques
Jover, al segle XVI aquesta plaça ja era anomenada així. El fet que al mural
ceràmic actual hi haja solament dos dels apòstols i siguen precisament aquests
dos i no altres, em fa pensar que el mural representa el fet d'haver trobat els
cossos dels dos sants junts a Roma en la basílica dels Dotze Apòstols. Això es
sap per una carta que el rector d'aquella basílica va enviar al periòdic La
Voce de la Veritá on relatava amb pels i senyals el fet d'haver trobat en
una reforma que feren a la basílica els cossos de Sant Felip i a Sant Jaume.
Pareix ser que des del segle V, segons el Breviari Romà, hi havia la sospita
que els cossos dels dos apòstols podien estar en aquest temple. Però s’ignorava
el lloc concret i totes les investigacions dedicades a descobrir-ho van ser
inútils. Però un manuscrit trobat en la segona meitat del segle XIX al convent
dels Menors Conventuals, indicava que el lloc on eren els dos sants amics de
Jesús era l'altar major.
En la restauració general d'aquesta església
feta per l'any 1872, va ser necessari moure el sòl per tal de deixar l'altar
major una miqueta més alt. A les deu del matí del 15 de desembre de 1872, en
haver de canviar el paviment de l'altar, es van trobar dues grans lloses de
marbre. Davall d'aquestes lloses hi havia un buit format per forts murs i
després un altre decorat amb pedres de marbre on hi havia una caixa de fusta
molt destrossada. Dins d'aquesta caixa hi havia unes restes que sembla eren els
dos mencionats sants.
Aquest descobriment podia haver donat la idea
del panell amb aquestos dos sants concrets i no altres, tot i que com he dit
més amunt, la placeta dels Apòstols a Cocentaina està documentada en el segle
XVI fins primeries del XVIII.
L’actual panell ceràmic és de l'any 1940,
segons resa en el mateix mural, i va substituir un altre que hi havia hagut
abans de la Guerra Civil que no se com era. Per informació oral sé que el
dibuix picat del panell actual el va fer el que va ser canonge cocentainer,
mossèn José María Soler, quan solament tenia dotze anys. El mural representa
els dos apòstols d’aquella troballa arqueològica amb la Mare de Déu del Roser.
Francesc Jover
Aclarir que els dos primers panells ceràmics del carrer Dolors de Cocentaina ara estan protegits per una grosa làmina de plàstic. Ho feren per una agressió que va haver-hi en un d'ells no se si casual o vandàlica. La imperfecció del dibuix, el text i els colors demostren l'autenticitat de l'època que foren fets.
ResponElimina