RESPONSABILIDAD

Los artículos firmados expresan exclusivamente la opinión de sus autores.

dissabte, 6 de desembre del 2014

Cal matisar el delicte de pederasta (Francesc Jover)

Autor: Francesc Jover, dirigit al Nihil Obstat el 7 de desembre de 2014

Vaja per davant la meva solidaritat amb l’associació MOCEOP (Moviment pel celibat opcional) que des de fa molts anys està reivindicant que els sacerdots catòlics es puguen casar si volen. La meva solidaritat, i acceptació oberta, en aquells capellans que han optat continuar dins de l’estructura eclesial de l’Església portant una doble vida de capella i convivència en parella. La situació personal de cada individu, molt respectable i plural de fer front a la seva pròpia consciència, sap de les moltes angunies per les opcions que ha de prendre en vida. Considere que la persona humana ha nascut principalment per ser feliç, per estimar i per què l’estimen, a més de tindre opció per viure una vida humanament integral. Crec que açò és un principi totalment independent de la fe en Déu i de l’aparell de l’Església.
El que no accepte i em sembla un argument de molt poc pes i concretament equivocat, que el Moceop, o algun membre d’aquesta entitat, relacionen la pederàstia del clergat com una conseqüència de l’obligació que tenen al celibat. La pederàstia, segons el diccionari, és la relació sexual d’un adult amb un infant, el que vol dir que no és una relació d’igualtat per la qual cosa és un delicte. A més, em sembla que la pederàstia porta en si mateix un desequilibri intel·lectual patològic, que a més, no és exclusiu dels clergues. En la societat laica hi han els mateixos casos de pederastes –d’un o altre sexe– que no estan sotmesos a la disciplina del celibat com en el clergat catòlic. Per tant, excusar la pederàstia (o part d’ella) en la falta de llibertat que tenen els capellans i bisbes per casar-se, són les mateixes excuses que em donaven alguns clients molt mal pagadors.
Una última cosa; haver valorat el papa Francesc de ser molt VALENT amb majúscules, pels seus gests; per haver pegat un bonegó al bisbe de Granada; per haver-se posat en contacte amb una víctima d’abusos sexuals; etc., em sembla una broma de molt mal gust. Ser conseqüent amb el càrrec i demostrar coherència no és cap valentia, és una responsabilitat ineludible. En aquest cas, havien de tractar de COVARDS als papes anteriors, alguns d’ells proclamats ja beats.
Ací hi ha alguna cosa que no funciona com cal. A mi em sembla que caldria anomenar les coses pel seu nom. Quan la societat laica parla de pederàstia, tant dins l’Església com fora, no està parlant de pecats dels que ha de demanar perdó. Està parlant de delictes socials que cal dur-los davant de la justícia. Quan la societat laica, parla d’homosexualitat –o bisexualitat– practicada per adults a les casernes de soldats, als convents de monges o frares, a les comunitats de veïns o parroquials, etc., no ho fa en cap intenció moralista; ho fa amb tot el respecte i tolerància. 
Ací es tracta d’actes delictius, no morals; i per els delinqüents sexuals, ara si: tolerància zero. Si no som capaços de fer una crítica oberta, val més no «meneallo».  
     



Niños y justicia


10 comentaris:

  1. Ben puntualizat,Francesc, pero caldría també entendre que la vida religiosa ha segut un obert refugi per qui ha sentit una forta inclinasio a este desbarat per alló de la separació de la societat corrent, i on s'encontren mes al ras de simmulasions i complicitats jurídiques per rastres de privilegis de furs d' asilo.
    Rao portava Jesús al demanar-li al Pare : No els saques del mon, sino allibera-los del mal. Antonio Vicedo

    ResponElimina
    Respostes
    1. No parle de vida religiosa, estimat Antonio, si no laica. L'aparell de l'esglesia té la seva estructura i els seus problemes que ha de solucionar ací mateix; però, no ha d'involucrar la societat que objetivament és laica. Una cosa són els pecats dels creients que poden ser perdonats en el confessionari (el qui vulga), i altres molt diferents són els que fan els delinqüents que han de ser resolts per la justicia. Per cert, una justícia sense privilegis i, si en té que haver algun, ha de ser en favor dels més desgraciats.
      Una abraçada Vicedo, què és de la teva vida?
      Francesc Jover.

      Elimina
    2. Tots, vullguem o no, pertanyem a la societat civil, som ciutadans.

      Uns ciutadans es fan socis d'un club de futbol, altres s'afilien a una societat de columbicultura, etc. i hi ha catòlics,és a dir, membres de la ICAR. Cada una d'eixes institucions podrà, a escala interna, castigar o apartar (¿"excomunicar"?) als membres que no es comporten correctament.

      L'inexcusable, si un membre d'alguna d'aquestes institucions comet un crim o delicte, és que siga jutjat per un tribunal civil.

      Sigues "hincha", colombaire o catòlic no deixes de ser ciutadà.

      Aquest comentari és una obvietat, però espere que ajude a aclarir quelcom el que es vol dir.

      Enrique Herrero

      Elimina
    3. Hola Francesc, la meua vida als 86 a.. i fet un chaval gracies a Qui tantes n'escampa i als que amb Ell col-laboren. Ja fa anys empleat en l' empresa de Temps Lliure; casat am Consuelo i amb un fill enrolat en una goleta, intentant aconseguir les jornades de navegasio, sense sou, i una filla per l'Ecuador fen de profe sustituta. Com en deia mon pare: "El music, cuand ja no pot pitar, li deu quedar el compás i aixo em pasa a mi de lo de la clerical música. Vixc en Alacant i desde l' ordenador intento escampar algunes llavoretes, sobre tot en el ATRIO del company A. Duatto, El meu correu elec. es: tovical@yahoo.es. Una estimada y agermanada abrasada nadalenca. Antonio Vicedo.

      Elimina
  2. "no deixes de ser ciutadà", ni et despreocupes de que tothom o puga ser, se senta i siga considerat així.
    Aquesta actitud a mes de solidaritat i germanor humana, es garantía d' alliberament de criminals complicitats
    Antonio Vicedo..

    ResponElimina
  3. Comentario de Ramón Gascó

    En el NATIONAL CATHOLIC REPORTER aparece el reportaje de un estudio hecho por la Iglesia de Australia, donde se afirma la relación causa y efecto entre la pederastia y el celibato, del que trascribo sólo dos frases para insistir que el mal del pecado no se resuelve únicamente castigando al pederasta, sino eliminando las causas que lo facilitan.

    ."La iglesia católica de Australia admitió que el "celibato obligatorio" puede haber contribuido a décadas de abuso sexual de niños por parte de los clérigos, lo que podría suponer el primer reconocimiento de tal tipo por parte de las autoridades eclesiásticas a nivel mundial.

    "Un grupo consultivo de la iglesia denominado "Comité de la verdad, la justicia y la reconciliación" (Truth, Justice and Healing Council) realizó el sorprendente reconocimiento en un informe presentado a la Royal Commission (organización dependiente del gobierno), que examina miles de casos de abusos en Australia.

    El informe de 44 páginas criticaba la cultura de la iglesia y el impacto de lo que llamaba "sumisión y ambientes cerrados" en algunas órdenes e instituciones religiosas".

    http://ncronline.org/news/global/australians-suggest-celibacy-played-role-clergy-abuse-scandal

    ResponElimina
  4. Continue pensant que el celibat i la pederastia no tenen res a veure. Potser els que han estat afectats i, si més no, traumatitzats, ho miren d'una altra manera. Una conseqüència del celibat podria ser que els capellans obriren relacions afectives en "l'ama" o en alguna mongeta que anaren a confessar, o en qualsevol feligrés /a (dona u home). Que en els convents, tan masculins com femenins, hi hagueren relacions afectives entre els interns. La persona humana té un potencial sexual que no hi havien de haver regles per reprimir-les. Personalment qualsevol d'aquestes relacions em pareixen humanament raonables i no tinc cap moralina que dir. Entre persones adultes i essent conseqüent amb la llibertat de cadascú ho veig normal i considere que les persones han de procurar ser feliços i fer feliç al proïsme.
    La pederàstia és abusar d'un infant, per tant un delicte que ha de ser un jutge civil qui diga el grau de delicte i valorar per les lleis civils els atenuants que puguen haver-hi. Dic això per si hi hagueren pel mig problemes patològics que el jutge ha de valorar.
    Tinc que repetir que la pederàstia no és un fenòmen exclusiu dels clergues, si no també de tots aquells que no estan sotmesos a cap regla de celibat.
    No em sembla que és una bona tàctica dels creients defensors d'anul·lar el celibat i basar-se solament en conseqüencies pedòfiles, a més, obviant altres pràctques sexuals entre el clergat adult.
    Des de fora de la fe, molta, poca o gens, veiem les coses d'una altra manera. Una cosa és el delicte i altra el pecat. Hi han coses que per el creients són pecats, que els respecte, però altres són delictes. I si el cos demana "guerra" a algun clergue, que tinga el suficient trellat o seny per no delinquir i s'enfronte en abordar la sexualitat en adults.

    ResponElimina
  5. Aportació de JOAN LLOPIS PASTOR

    Encara que pensé que estem donant-li massa importància al tema de la pederàstia, ací t'envie l'enllaç d'un article de la revista LAR, la ideología de la qual jo no conec, però que aporta xifres i opinions prou interessants en la l'inia del comentari de Jover (a mi m'ha fet canviar d'idea). .

    Gràcies.

    http://www.lar.org.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=57:la-pederastia-en-la-iglesia-datos-y-cifras&catid=1:noticias-pagina-principal&Itemid=2

    JOAN LLOPIS PASTOR

    ResponElimina
  6. Si vais a la página web de LAR veréis arriba a la izquierda la expresión "QUIENES SOMOS", y, si pincháis ahí conoceréis cómo piensan.
    Ovidio

    ResponElimina
  7. Puntualitzacions de Francesc Jover a l'article que recomana Llopis.
    Minimitzar el problema pedòfil eclesial en el de la resta del món laic, podria pareixer eludir el tema tirant la pilota a corner. No sols en aquest article, en general, segons el meu punt de vista, és citen massa doctrina de papes volen dir que "això l'Església ho té previst i condemnat". Em dona la sensació que són justificacions innecesàries.
    Per a la societat laica no és cap justificant quin Papa s'ha compromés més que l'altre en aturar la lacra pedòfila.El que si té la sensació que el Vaticà ha mirat cap un altre costat, i no diguem dels bisbes.
    Dir que és un problema vell i que s'han pres certes mesures, és com dir que "ací i ara no passa res".
    Tampoc es tracta de resignar-se en allò del confessionari: "ja no ho faré més". Són les lleis civils qui han de tractar-ho, sense que hi haja cap previlegi en els clergues.
    Accepte que és un article d'investigació interessant, però sembla que ha estat fet sobre cassos concrets i denunciats, obviant els molts o pocs casos que s'han solucionat en silenci, tant en el món laic com
    eclesial.
    Us desitge salut i bones festes de Cap d'Any.
    Francesc Jover

    ResponElimina