RESPONSABILIDAD

Los artículos firmados expresan exclusivamente la opinión de sus autores.

dijous, 14 de novembre del 2019

EL MOVIMENT, Obra de M. Molins en el Micalet. Comentari: Paco Gramage


                               
Com comenta J. Carles Martí en un article publicat en el Levante, la problemàtica de l’obra d’entrada certament ens retrotrau als anys setanta, en el moment en què els joves llegien a Eric From en Miedo a la libertad, una espècie de catecisme laic que donava vida als nombrosos moviments de joves, que prenien consciència envers els moviments feixistes i totalitaris del moment, i pel que fa a nosaltres, es trobàvem en les darreres culatades del franquisme. Per aquesta circumstància i tenint en compte que el pensament i les manifestacions totalitàries avui estan reviscolant, considere que, de veres, l’obra de Molins el moviment resulta molt aconsejable per a ser llegida i comentada als centres educatius; de la mateixa manera indicada per a pares, educadors i qualsevol amb preocupacions pedagògiques;  per la seua problemàtica, molt d’actualitat. L’obra es representa en El Micalet fins al 24 Novembre i per moltes raons us la recomanem.
No em detenc en la valoració de qüestions tècniques: interpretació, personatges, etc. tan sols una referència al fet que l’obra està interpretada per xavals corrents de qualsevol institut de batxillerat, i que representen, de viu en viu, les tipologies del que és avui els joves de batxillerat, i a més precise que de qualsevol institut públic.
En la primera part l’obra pivota al voltant del personatge d’un professor força motivador -avui sovintegen aquests tipus- i amb gran empatia amb els alumnes, i que amb eficients tècniques de persuasió manipulació, aconsegueix que el grup d’alumnes que participen en l’obra, es moguen des d’una manifesta apatia fins a convertir-se en un equip amb  rol de líder, d’una ideologia activa i que es comporta amb certa virulència, equivalent a una secta polític-religiosa.
En la segona part  introdueix un element nou, que té un paper agitador i que a la fi tindrà un paper decisiu: un ossat sentit de la llibertat i sentit crític que han adquirit els alumnes i que, al capdavall, entrarà en clar i traumàtic conflicte amb la funció que la quadrilla venia desenvolupant, com un equip cohesionat amb idees força clares i definides; fins i tot, de manera tràgica, aquesta revolució derroca el paper capitost del professor. Aquesta escena, sens dubte, és el moment culminant i de important significat: eixe totalitarisme il·luminat en què es comportava el grup es confrontat per uns individus que, des de la incipient experiència de llibertat, elegixen altres valors que van descobrint. El professor perviu la tragèdia de constatar l’enfonsament del monisme del valor que ell va inculcar i que entra en contraposició amb una pluralitat de valors que representen les vindicacions dels seus propis alumnes.
 Una obra d’art, un llibre, representació teatral, una vegada està exposada ja no pertany en la seua significació a l’autor, sinó que correspon a l’espectador originar un sentit i comprensió. Per aquesta raó, a compte i risc meu, plantegem un símil entre el que passa en l’obra i allò que a la llarga hem viscut al Seminari, en base a la qüestió central de  la irreconciliació de valors entre autoritat i una llibertat que remata  l’autoritarisme, i que de la mateixa manera s’ha ocasionat en les nostres trajectòries.
 La considere escaient  perquè en el transcurs de la representació en mi va brollar aquesta reflexió, acompanyada de intensa emoció; doncs, anime als companys que tingueren la sort de compartir amb Molins la que fou aquella commovedora aventura. ¡Cóm s’hi percep en aquesta funció la mà del director que fou, al descobert,  destacat protagonista en viure, en pròpia experiència, aquesta emocionat tragèdia!.
 La trama de la primera part en què el professor amb tècniques de manipulació forja el grup elitista amb ideologia de líder resulta equivalent al que esdevenia en la institució comandada per a la formació dels futurs ministres de la clerecia en el Metropolitano de Moncada, en el històric trienni dels 50,60,70; del qual es deia que vivíem en el millor Seminari d’Espanya, tanmateix es pot dir que en realitat, aleshores, es vivia com en una borbolla, desconectats de moltes realitats. Uns fets il·lustren aquesta correspondència:
1. Autoritarisme: a finals dels seixanta es produí una revolta a conseqüència d’un conflicte entre un curs de teologia i un professor per la seua incompetència; una revolta com en l’obra El moviment. Arran d’aquest succés foren apartats del Seminari els tres més destacats: Honori, V. Ferrer i J. Marrades. La raó del Rector: “Sé que teneis la razón, pero por principio de autoridad no se la puedo quitar al professor i os teneis que salir i podeis asistir a clase como externos”.
2 Una formació desarrelada¡“D. Alfonso, en castellano, en castellano”!, recriminava el Rector perquè el mític D. Alfons parlava en valencià a uns alumnes caminant pel corredor. El fet indica una clara insensibilització i en algunes manifestacions decidida oposició, envers realitats concretes, com ara la llengua del poble, el sentiment nacional,  la diversitat cultural, compromís social, fins i tot, manifesta discrepància amb les noves sensibilitats de Juan XXIII i del Vaticà II. El model de seminarista era el de l’intel·lectual, però amb una condició elitista i responia a l’exemplar del que havia de ser el capellà: un home fora de la massa, separat, funcionari orgànic de la Institució.
3. L’ensenyament acadèmic s’orientava sota el mateix traçat, perquè en els plans d’estudi, si per una part la filosofia i teologia escolàstica era alguna cosa residual, així mateix les noves contribucions de la teologia de l’alliberament les coneixíem d’amagat, i del mateix Concili Vaticà II, que tingué lloc en aquell temps, a males penes tinguérem menció, i a tot estirar es feia algun esment menyspreable en motejar-lo de pastoralista.
3. Víctimes d’una formació que excloïa l’affectivitat, l’amor, la sexualitat, la dona, doncs, el nostre sentir més personal es trobava bloquejat per quantitat de principis i prohibicions. Des de l’abstracció ens preparaven a voler a tots, però a ningú en concret, ni amics, ni família, i amb por d’escoltar els nostres propis desitjos, projectes, fantasies. Tot es trobava controlat per uns valors monolítics, abstractes i vàlids per a tots. 
En la segona part, els personatges de l’obra de Molins, El moviment, mentalitzats pel seu professor en els valors monolítics els converteixen en grup elitista, entren en conflicte dramàtic amb el professor per l’aparició d’un altre valor, el de la llibertat, perquè no se pot, al mateix temps, manipular- adoctrinar i al temps suscitar el sentit crític i de llibertat.
Aquesta mateixa situació tràgica de la incompatibilitat que representa l’obra de Molins, El moviment, es visqué al Seminari, perquè si com s’ha dit hi havia optimisme elitista, desconnexió de la realitat, monisme de valors establits en Plató, que no reconeix la diversitat, al mateix temps  es desencadena una fascinant paradoxa, quan s’obriren una pluralitat de camins nous que, al capdavall, entrarien en conflicte amb el pensament que tenia solució per a tot, noves experiències culturals que trencaven amb la idea que la virtut es definia sols des del coneixement i que proposava uns nous valors com a creació de l’individu.
Fou providencial l’aparició de activitats com el teatre amb iniciatives innovadores, encapçalades per alumnes competents com el mateix director de l’obra M. Molins, o les activitats de la secció de cine conduïdes per J. Mª Monzó; l’equip de bibliotecaris encapçalat per Ximo Garcia Roca; així mateix fou determinant el testimoni motivador de D. Alfons Roig que ens obria els ulls i mirades cap a Europa i les noves sensibilitats, i per descomptat, l’equip de professors, que per haver estudiat en universitats europees, tingueren una influència decisiva en posar-nos en contacte amb problemàtiques del moment i les corrents artístiques més importants. D’aquesta manera, de la nit al matí, s’obrí un badall per on es trenca l’opció  del valor únic per a tots, i de sobte pren part  la gent, revelant compromisos diversos entre si, nascuts de la seua pròpia experiència que posava, per davant de tot, la consciència pròpia. De resultes, aquest desgarrament  tingué com a resultat una gran fugida, per exemple:
-Del equip de formadors (superiors) d’aquella època, d’escopetada, en conte nou formadors que se secularitzen, sense agregar pares espirituals.
-Retors en activitat, altres molts de secularitzats, seminaristes que sortiren abans d’ordenar-se, tots ells amb rellevants trajectòries:
        .Catedràtics d’Universitat i d’Institut
        .Literats, acadèmics de la Llegua valenciana
        .Dirigents sindicals obrers a nivells nacional i de l’ensenyament
.Càrrecs d’alta responsabilitat en el govern de la Generalitat i Diputació en defensa de polítiques socials.
.Recordatori a Antoni Llidó que, com a conseqüència del seu compromís evangèlic, fou màrtir de la Dictadura de Pinochet.
Arran del conflicte de incompatibilitat de valors: entre els valors il·lustrats i els nous valors alternatius, una demanda a l’amic Manolo: sobre el protagonista de l’obra i també sobre el Rector de la Institució, ¿què creus que pensaren, cóm la valoraven, cóm visqueren aquella tragèdia?; Com una traició, decepció, frustració, amb estranyesa? Açò podria ser tema per a una altra obra de Manolo Molins.                      

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada